mandag 9. april 2012

花見 - Hanami


På søndag dro jeg til Kyoto for å gjøre 花見 (hanami) som enkelt og greit er å titte på blomster. Rettere sagt, kirsebærblomster! Nå er plommetrærne ferdige og kirsebærtrærne står for tur.

Det blomstrer ved stasjonen her i Hirakata også, men vi skulle dra til Kyoto
Jeg og Tsuyoshi tok oss en matbit først på en italiensk restaurant som serverte fat med ALT på samme fat. Salat, hovedrett og dessert. Helt nydelig! Lengesiden jeg har smakt tomatsaus som smaker som ordentlig tomatsaus nå
Tsuyoshi fikk jordbær, men det fikk ikke jeg...

Dette er vel kanskje den første skikkelige vårdagen. Det var 20 grader om ikke mer.
Sakura ved elvebredden i Kyoto

Snikbilde...
kan det bli stort mer japansk enn dette?

Dette var en søndag, det var fint vær, OG sakurablomstringen varer kun en ukes tid. Så det trengs kanskje ikke å nevnes at Kyoto var fullstappet av hele japan som skulle se på blomster?

Vi gikk i kø opp til Kiyomizudera. Det tok oss nesten en time å gå dit fra stasjonen. Husker ikke hvor lang tid det bruker å ta til vanlig, men det er nokså nærme, så det skal ikke ta en hel time!

Hvorfor dyrker vi ikke opp kirsebærtrær i haugevis slik de gjør i japan? Det er jo så utrolig vakkert!

utsikt over Kyoto

Damer i Kimono



Kyoto har så mange fine farger på suvenirene sine! Tror det er et av de få stedene jeg alltid har lyst til å kjøpe suvenirer!

blomster!
Etter vandring rundt i Kyoto, og en tur til Kiyomizudera var det på tide å møte opp med resten av gjengen og gjøre Hanami på japansk vis. Det vil si, finne seg en plass i parken blant de tusen andre folka, drikke seg full og synge sanger under trærne som står i blomst. Vi feilet litt på dette med drikkinga og synginga, men vi hadde det koselig og fikk sett nok av fulle japanere.
Vi fant oss en plass til tross for at vi dro til et skikkelig populært sted. Det ser kanskje ut som om det er masse plass her, men mange steder er reservert.. Vi satt vel egentlig litt ulovlig, men ingen kom og kastet oss bort så alt gikk bra!

Eddie hadde tatt med niste til oss
men midt i idyllen så vi en fugl som siktet inn på hodet til Lisa!
ånei!!!
men det gikk bra da...


Nabogruppa var mye mer livlig enn oss. Men så hadde de også vært der mye lenger, drukket langt mer enn vi gjorde, og hadde med musikkinstrumenter! De danset og sang sanger fra Okinawa.

Vi holdt oss til litt moro bildetaging istedet
grillet akkar på spyd!
Meg og Lisa
Eddie fant en japansk hatt!!
Trodde iallefall han...
(ok, så han fant den ikke, og den var helt ren..)

Utpå kvelden kom dette japanske ekteparet og satte seg ned med oss. Dama var iallefall passelig full og hadde store problemer med å forstå at vi bare var en gruppe med venner, og at Eddie ikke var læreren vår. Det er vanlig at man drar på hanami med sportsklubben, klassen, jobben eller lignende. Og det var jo helt umulig at Eddie kunne være venn og ikke lærer når han var så mye eldre enn oss andre.

Så ble det solnedgang! Man skulle tro at festen da var over, men neida! Akkurat som på høsten så har de satt ut lys som lyser opp blomstene slik at man kan fortsette til langt på natt

Og da var det tid for mer bildetaging
Tsuyoshi meg og Eddie!
Etterligning av en tv-kjendis
Lisa og meg!
Eddie som viste oss alle hvordan man skal posere på bilder

Det var riktig så koselig med lysene og blomstene
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/580916_10151473610560494_673985493_23714943_833336322_n.jpg




Koselig!
Jeg skulle virkelig ønske at vi hadde noe slikt som dette i Norge også

For første gang på flere uker hadde jeg en søndag hvor jeg ikke trengte å studere noe som helst! Og det samme gjelder i dag. Herlig! Men det varer nok ikke så lenge vil jeg tro..

Ingen kommentarer: