lørdag 15. oktober 2011

ノルウェー会2


I går ble det atter en gang møte med gjengen fra Norge og japanerne som har studert i Oslo!
Det øspøsregnet som bare det, noe det har gjort de siste dagene.


I tillegg gikk vi oss bort og klarte ikke å finne frem til restauranten vi skulle til. Men heldigvis har jo alle japanerne gps på mobilen så det gikk bra til slutt.


Jeg digger disse undergangene eller hva man skal kalle dem. Der er det lyst selv midt på natta, og man kommer seg unna regnet. Det er tusen folk som står og skriker til deg og prøver å få deg inn i restaurantene sine da, men det er jo bare koselig


Til slutt kom vi oss endelig frem til restauranten, og der fikk vi god mat. Jeg har ikke smakt pesto på evigheter, så det var supert.


Nammenam!!


I japan er det vanlig med "drikk så mye du vil" ordninger. For nordmenn som drikker tusen liter er dette selvsagt en billig ordning. Jeg tviler iallefall på at japanerne ville hatt dette tilbudet om japanerne drakk like mye, for vi bestilte helt utrolig mye øl.


Og det satte vi stor pris på!


noen kanskje mer enn andre..


Og når japanere drikker blir de helt røde i ansiktet! Iallefall noen av dem da..
Jeg er jo så blek at jeg går i ett med vegger, men heldigvis er det det som er in her i japan, så jeg lider ingen nød.


Etter at vi ble ferdige på restauranten var det bare å gå ut i pøsregnet og prøve å finne på noe mer å gjøre.

Ettersom vi var litt tomme for ideer ble det bestemt at vi like så godt kunne dra til en annen izakaya (drikkested som også serverer masse småretter). Der fikk jeg en liten skål med miniatyrfisk! De smakte ikke så ille som den jeg en gang fikk i snackposen min, men jeg tror ikke det er favoritten min likevel for å være helt ærlig.


Mer typisk japaner enn dette kan man vel ikke bli? ansiktsfargen var blitt vanlig igjen så det var på tide med litt påfyll.


Og deretter måtte jeg forte meg hjem så jeg rakk det siste toget..


Neste uke er det tentamen. Tiden går jo alt for fort her! Jeg er på ingen måte godt nok forberedt. Jeg missliker sterkt at jeg har havnet på det akademiske nivået i japansk nå. Det føles så tullete at jeg skal sitte og lære grammatikk man aldri bruker (unntatt i formelle skriverier osv), og ord som vannkraftverk, CO2 osv. når jeg ikke engang klarer å holde en vanlig samtale om enkle temaer feilfritt. Skulle mye heller ha perfeksjonert det jeg kan på lavere nivåer istedenfor å bruke så mye energi på ting jeg ikke får bruk for (ennå iallefall). Jeg merker faktisk at japansken min har blitt dårligere dette semesteret siden jeg ikke lærer noen ting som jeg får brukt når jeg prater med folk. Så nivået mitt står bom fast, og siden jeg bruker så mye krefter på å pugge rare ord og grammatikk så glemmer jeg jo de vanlige tingene! også har vi tidenes kjipeste lærer i muntlig..
Vi snakker mye mer i skriftligtimen vår, så det sier jo litt. Læreren min i skriftlig elsker jeg da. Hun er så morsom og koselig og kan å engasjere! Får vondt i kinnene fordi jeg ler så mye i timene hennes. Bare dumt at stoffet der er helt sykt vanskelig, ellers hadde alt vært perfekt.

Ingen kommentarer: