onsdag 31. august 2011

Leiligheten

Nå som jeg er syk får jeg god tid til å bli kjent med den nye leiligheten min.
Japanske leiligheter er liksom ikke så veldig fine å se på men det er utrolig koselig å bo i dem.



Her har vi døra ut til den lille verandaen og "skapet" mitt som hovedsakelig er utenfor selve skapet. Skapet bruker jeg delvis til oppbevaring av Jay og Wictorias ting og til sminke og alt slikt som trenger hylleplass. Nesten alt i leiligheten er egentlig Wictoria sitt så jeg har nå spart en del penger på den måten.


Her er kjøkkenkroken og døra inn til badet. Legg merke til det gigantiske mellomrommet mellom døra og gulvet. Aldri om jeg tør å gå på do her hvis jeg har besøk!

Den fin-fine stolen jeg har mens jeg bor her. Digger slike stoler, for jeg sitter alltid med beina oppi stolen selv om jeg har en vanlig kontorstol, så dette er midt i blinken for meg.


Så har vi den fine senga mi! Det er vel det eneste jeg har kjøpt selv her i leiligheten så langt, med unntak av mat og såpe og slikt. Ettersom jeg er fattig student kjøpte jeg bare selve futonen og ikke den madrassen man gjerne legger under der igjen, så senga er litt hard, men helt brukbar.
Jeg liker hvordan lakenet her ikke går rundt selve futonen, men legges oppå og festet med strikk i hjørnene.

Det samme gjelder puta mi:



Ellers er det utrolig varmt her i Japan nå. Når jeg skrur på Aircondition er den på 27 varmegrader, og likevel føles det deilig og kaldt. Pga varmen er det ikke så lett å komme seg ut for å kjøpe mat når man har feber og er syk, men heldigvis er japanske kiosker som 7/11 faktisk brukbare og ikke megadyre slik de er i Norge. Ettersom jeg bor ca 50m fra 7/11 ble maten i dag kjøpt der. Det er så herlig at man kan få tak i ordentlig mat der! Jeg kjøpte en liten boks med tofu + tilbehør, en korokke (potetkjøttkake?) og en liten eske med diverse kjøtt og grønnsaker for til sammen 46 kr. Ettersom jeg alt har ris her hjemme rakk dette fint til både lunsj og middag.

Det er litt vanskelig å lage mat til kun en person da. Pga varmen råtner jo ting utrolig fort hvis det ikke ligger i kjøleskapet, og som dere ser på bildet er ikke kjøleskapet særlig stort.
Men det går vel hvis man går på butikken hver dag istedenfor å handle inn for flere dager av gangen. Butikkene her har også et fint lite system hvor de legger alt av grønnsaker som snart går ut, eller har en liten flekk på seg eller lignende, på et eget bord hvor det blir satt ned til en veldig billig penge. Så i går kjøpte jeg verdens minste squash og en liten eske med sukkererter for 5kr!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åååh, det ser jo koselig ut, da! Håper du ikke hater tingene vi har putta inn i leiligheten altså! Og blomsten min har kanskje dødd? XD Gleder meg masse til å komme på besøøøøøøk! :D BLI FRISK!

.;*Miina*;. sa...

Neida alt her er kjempefint :D Jay har tatt ut det som var mest iveien.
Planten din ser nokså død ut ja.. men jeg prøver å vanne den litt likevel så får vi se. Jay sa jeg ikke måtte si det til deg da :p