søndag 26. oktober 2008

mat fra norge <3

Jeg ble spurt om hva slags mat jeg savnet fra Norge og har derfor bestemt meg for å lage en liste.
Enkelte ting er kanskje ikke akkurat så overraskende.

Pizza (hjemmelaget, og kjøpepizza), ostesmørbrød, pappas ovnsbakte poteter og hjemmelagde saus <3 , skikkelig bensinstasjonspølser, hjemmelaget hamburger, kjøtt som ikke er hakket opp i bittesmå biter, potetgull som faktisk er salt, salat, taco, sodd.

Boller, vafler, rundstykker, brød, hvitløksbaguetter, bløtkake, marsipankake, eplekake, sjokoladekake, sjokoladeboller, sjokoladeiskrem, sjokolademuffins, sjokoladekrem, sjokoladekjeks, sjokolade.. ok, vi ser vel hvor dette går hen^^;;

Sjokoladen her i Beijing er IKKE ordentlig sjokolade. De har EN (kanskje to) sjokolade som virker som noe ordentlig noe, og resten ser ut som noe veldig rart noe. Jeg smakte på en kake med "sjokoladesaus". konsistensen minnet nå om veldig flytende sjokoladesaus (som om den var varm), bare at den var kald. den smakte noe som minnet om vann med masse suketter i. og et lite hint av noe som kunne minne om sjokolade, bare ikke. veldig kunstig og rart.

men ok:
røkt laks, leverpostei, ost! (ja, til og med rar muggost som lukter rart), ferske reker, loff (som merkelig nok er mye mer næringsrikt enn skumgummibrødet her), salami, ordentlig smør.

Og det mest overraskende av alt kommer vel her: vårruller, sushi, siu bao. Jepp.. I Beijing har jeg så langt sett null av vårruller og siu bao :( det er vel en mer øst-kinesisk greie. Sushi har jeg sett men ikke helt turt å prøve siden det virker noe tvilsomt de stedene jeg har sett det. Smakte også noe maki her på skolen og det var en stor skuffelse. Tror ikke man kan kalle det for maki engang.

Så ja, det er noe sært, men jeg tror at så snart jeg er tilbake i oslo skal jeg en tur til Taste of China og spise vårruller, siu bao, og alt det andre digge de har der^^;;

4 kommentarer:

Unknown sa...

Oi, det var ett stk lang liste. :o

Panserlugg sa...

oi, mye! :o sjokoladen hørtes ekkel ut! Bra jeg har sendt deg en del da :D

gøy at du vil til Norge for å spise kinesisk mat xDDD

Anonym sa...

Oisann! Mye der jeg trodde var given de hadde i kina.

Anonym sa...

Jeg gleder meg til du kommer hjem=) Da kan vi spise vårruller sammen:D hehe KLemmepå<3<3