torsdag 9. oktober 2008

Kulda kommer

De siste dagene har det egentlig skjedd ingenting spesielt.

Romkameraten min begynner å gå meg voldsomt på nervene. Jeg vet nå at jeg helt sikkert aldri aldri aldri skal gå i militæret eller utsette meg selv for andre ting hvor man må dele rom med noen. Det er kanskje litt lettere med noen som snakker samme språk og som ikke drar ekstremt illeluktende mat med inn, men jeg tror uansett jeg skal holde meg unna delt rom for resten av mitt liv.

Jeg fikk også en ny æsj-opplevelse da jeg vasket doen for noen dager siden. Det viste seg at gulfargen som jeg trodde var permanent misfarging ikke var det likevel.. Doen har sett slik ut siden vi kom, så det vil si at de før oss ikke vasket den etter seg da de dro...
Jeg tenker også at fra nå av vil dovasking være min jobb. Romkameraten min hadde nemlig "vasket" den for bare noen uker siden. Jeg lurte nå litt på hvordan det gikk til ettersom vi ikke hadde dobørste og ikke noe særlig vaskemiddel heller, men hun sa nå hun hadde ordnet det så jeg trodde det skulle være greit.
Det viste seg så i senere tid at hennes form for å vaske do vil si å helle vaskepulver (til KLÆR) nedi, la det være der litt, og så trekke ned.
Og dette er en dame på ca 30 år! Hadde hun vært 14 hadde jeg vel kunnet forventet noe slikt.


Ellers begynner det å bli kaldt her i Beijing.
Egentlig er det ikke så kaldt om vi skulle sammenlignet utetemperaturen med den i Norge. Men med tanke på at innetemperaturen har en tendens til å bli nesten den samme som den ute, så er det mildt sagt kaldt her. Jeg blir litt mobbet fordi jeg er fra kalde Norge og likevel fryser som bare det :p
Jeg har på ca 4 lag med gensere på hver dag nå. I Norge ville jeg vel svettet ihjel innendørs med dette på, men her er det nesten litt for lite. Noen av klasserommene (deriblandt hovedklasserommet mitt) vil jeg si holder ca samme temperatur som det er utendørs. Logisk nok blir dette ekstremt kaldt når man sitter stille. Og varmen kommer visstnok ikke på før om en måneds tid :(

Vi har heller ikke varmt vann i vasken, så jeg begynner å få en liten konkurranse mot meg selv om å ikke gå på do eller gjøre andre ting som tilsvarer at jeg må vaske hendene i det iskalde vannet XD

1 kommentar:

mamma sa...

forslag til rollespill: lek at du er asylsøker