tirsdag 23. september 2008

Postkontoret og likestillingen i Kina.

I dag har vært en noen lunde frustrerende dag. Hovedsakelig pga en tur på postkontoret som endte med å ta en time fremfor 5 minutter.

Jeg skulle sende en liten pakke til Heidi. Da jeg kom til postkontoret regnet jeg nå med at det ville være null problemer siden jeg har sendt vanlig brev der før og det gikk sånn ca greit. Det å sende pakke var visstnok noe helt annet, selv om den kun var en bitteliten pakke.
Den kunne helt klart ikke være i en vanlig konvolutt slik som jeg hadde puttet den i. Jeg fikk så en ny konvolutt som var en smule forvirrende. Det var to felt å skrive i. Det ene så ut som et felt hvor man skriver adresse, mens det andre var bare to kjempekorte linjer lenger oppe i hjørnet. Så jeg skrev nå adressen til Heidi og prøvde å spørre om jeg skulle skrive min adresse bakpå, det skulle jeg ikke. Hun sto så og maste om noe jeg ikke helt forsto i kanskje 20 min. Det viste seg så til slutt at jeg skulle skrive min 7 linjers lange adresse på de to kjempekorte linjene på fremsiden. I tillegg fikk jeg en pakkeslipp hvor også min gigantiske adresse skulle presses inn i en ca 2 cm lang boks..
Jeg forstår ikke helt hvorfor hun ikke bare skrev adressen selv. Den sto jo på den gamle konvolutten, og det hadde spart henne for mye tid.
Spørsmålet er nå bare om pakken kommer frem med den minjatyrskriften jeg måtte skrive med :o


Jeg klarte nå også å snakke norsk til en jente i klassen min i dag. Det bare datt ut av meg, og det eneste jeg reagerte på var at "engelsken" min pluttselig var blitt så utrolig flytende. Det tok så litt tid før jeg merket at dette var helt feil språk XD



Jeg har også merket veldig godt at folk i Kina ikke ser på kvinner og menn som like. Jeg visste jo forøvrig det fra før, men det kommer utrolig godt frem iløpet av skoledagen.
Læreren påpeker ofte via eksemplene hun gir at kvinner gjør sånn og sånn, mens menn gjør noe helt annet. Mødre jobber hjemme, eller som lærere, og mennen jobber som leger eller andre sjefsjobber. Hun påpekte også i dag at det ikke var bra for oss jenter å bli sammen med de guttene som gikk i klassen vår, siden det å studere språk var visst for "pysete" eller noe XD Språkstudier var for jenter, mens guttene skulle studere for å bli ingeniører osv.
Hun har også en tendens til å le og "rette" på det vi sier hvis vi sier noe som ikke er vanlig her i Kina. Som en gutt som fortalte at han hadde ti søsken. Hun bare ristet på hodet og sa at det trodde hun ikke på, og prøvde så å forklare han at han sikkert mente å si "fire" (som høres nokså likt ut som ti) istedenfor. Jeg tror han ble en smule irritert, og det er jo forståelig. Det samme skjedde da en jente fortalte at ingen av foreldrene hennes jobber.

3 kommentarer:

Panserlugg sa...

hjelp, tullete postkontor! :( håper den kommer frem ja.

jeg sendte til deg i dag, null problem 8D

haha, lærerne våre sier også at ingen i klassen bør bli sammen siden yrket vårt kan gå til helvete. :p så vi må heller satse på de på NTNU ja! (nå har jo jeg en fra NTNU så jeg har flaks! 8])

Anna sa...

Whaat?? For en dritt lærer ass.

mamma sa...

Håper pakken fra meg kommer fram snart. Jeg har ihvertfall skrevet adressen med store bokstaver og både på 'norsk' og kinesisk. jeg har limt på lappen jeg fikk av deg.
læreren din har nok ikke reist så mye. hun har sikkert aldri møtt noen som har med enn ett søsken. God bedring :))