søndag 14. september 2008

中秋节

I dag er det 中秋节 (zhong-qiu-jie). Altså midt høst fest eller månefest.

På fredag fikk vi derfor høre historien om Chang'e som svevde opp til månen og lever nå der for all evighet. Nå husker jeg ikke historien etter punkt å prikke ettersom den ble fortalt(mimt) til oss på kinesisk av læreren vår, men jeg er sikker på at man kan finne den på wikipedia ;)
Så på denne dagen samler visstnok kineserene seg for å se på fullmånen (siden himmelen skal være ekstra klar på denne tiden av året) for å se opp mot Chang'e og spise mooncake som hun visstnok var veldig glad i.

Derfor har jeg spist mooncake i dag!


Så langt har jeg smakt tre typer mooncake i mitt liv. Den ene fikk jeg smake i Norge siden Helen tok det med på japanskkurset. Den er med hel eggeplumme i seg. Så langt er det den jeg liker best. Desverre er det umulig å finne ut hvilken det var her, ettersom supermarkedet her selger tusenvis av forskjellige mooncakes virker det som.
Den jeg smakte på fredag luktet kaviar XD men smakte noe søtt. En veldig merkelig kombinasjon.
I dag fikk jeg smake en som smakte kokos (det er den det er bilde av).


Vi har også fri denne mandagen, noe som blir flott. Jeg får dermed tid til å komme litt i forsprang med lekser og diverse så jeg slipper å være helt uvitende neste time. Her i Kina er det forventet at man skal være godt forberedt til timen, og man skal ha gått igjennom kapittelet og gjort alle oppgaver FØR timen, i motsetning til i Norge. Så skolen er altså kun et sted hvor vi går igjennom ting vi allerede har gjort for oss selv.

De fleste tekstene i boka vår er med Pinyin. Virket det som.
Så jeg ble en smule paff da jeg bladde noen få sider lenger bak å så denne teksten her:

Heldigvis har jeg fått Anna (hun som hentet meg på flyplassen) til å hjelpe meg. Jeg kan de fleste tegnene fra før, men det er mye styr å bla opp tegn uten pinyin i en ordbok, så det er fint at hun kan hjelpe meg med å oversette. Vi skal møtes en til to ganger i uka for å gå igjennom ting og tang. Jeg kan dermed få forsikret meg om at jeg har fortstått tekstene riktig, og det er bra :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Høres kult ut med månefestival. Hva mener du med en hel eggeplomme inne i kaken? Er det sånn at du biter i den så bare "SPLOSH! STORT EGG I MUNNEN" eller er den i kaken kinda?

Lo godt av Ikea historien. Kan tenke meg at du fikk litt sånn "victory" musikk i ørene når du så det toalettet.

mamma sa...

De fleste (fattige) land har do som er hull i golvet - folk er vant til å stå, så se etter skoavtrykk på ringen før du setter deg. Håper du blir frisk snart. kanskje du skal gå til en kinesisk urtedoktor eller prøve akupunktur.
:)

Anonym sa...

Tipper du ikke får lest lj så skriver her: Jeg har fått fast jobb! :D

.;*Miina*;. sa...

smiph: nei, altså det er jo som kokt eggeplumme da XP
og, nei. får ikke lest LJ nei :( får mye å ta igjen når jeg kommer hjem XP

.;*Miina*;. sa...

mamma: de som handler på IKEA i kina er ikke fattige da :p prisene er ca de samme som i Norge. Så IKEA er ikke superbillig her.