mandag 16. juli 2012

Siste innlegg

Nå har den siste dagen i Japan (for denne gangen) kommet, og jeg har pakket og gjort meg klar til å dra hjem. Mentalt er jeg overhode ikke klar for å dra hjem, og jeg frykter litt at jeg kommer til å få sjokk når jeg våkner hjemme i norge i overimorgen og innser at der skal jeg være på ubestemt tid fremover. Det blir rart.

Så nå kommer det en oppdatering på hva jeg har gjort den siste uka her.

Fredag dro vi til Kobe for å spise kobebiff og å dra på stranda. Jeg har sålangt ikke spsit kobebiff og om formiddagen har restaurantene lunsjtilbud så man kan få det til halv pris av hva det koster om kvelden, så da var det bare å slå til!

Siden vi var en gjeng med utlendinger og kun en japaner som dro så fikk vi selvføklgelig en hvit kokk. Japan er litt teit på denne måten. De tror visst at alle utlendinger bare vil prate med andre utlendinger. Hvorfor tror de vi er i japan da?
Etter nydelig biff som trolig har ødelagt meg for alt annet kjøtt for resten av livet, dro vi til Suma stranda i Kobe. Det duskregnet heletida, men siden det var 30C og man kunne kjenne sola gjennom skyene så ble vi nå værende der en god stund likevel. Jeg fikk endelig badet i japan, noe jeg lenge har ønsket å gjøre. Det var rart så varmt vannet var. Tror jeg aldri har opplevd så varmt vann før. Kan nesten ikke tro at dette er havet.
Da det virkelig begynte å pøse ned dro vi tilbake til sentrum i Kobe. Vi brukte håndklærne våre som paraply og det funket egentlig veldig bra. Vi labbet rundt i en liten evighet for å komme oss til China town, og på veien fant jeg den billigste yukataen (bilde kommer seinere i oppdatingen) jeg noen gang har sett, så da kjøpte jeg den. Har alltid tenkt at det er nokså bortkasta og kjøpe en yukata siden jeg ikke kommer til å bruke den i norge, men denne kostet 100kr for både drakten, det tykke båndet og noen ekstra knytebånd man trenger til den. Så da var det helt klart verdt det likevel. Dessuten skulle vi på Matsuri (festival) dagen etter, så da kunne jeg jo faktisk bruke den.
I China town løp vi fra bod til bod for å prute ned de allerede nokså billige matrettene. Nammenam!
Til slutt fikk jeg påspandert denne fantastiske lille kaken av Nobuko som avskjedsgave :) Jeg elsker bær!

Og her har vi da Yukataen jeg kjøpte. Tror kanskje den var så billig siden den var så lang, men man bretter dem nå opp når man tar den på seg så det gjorde jo fint lite.
Fra midten og til høyre: romakmeraten min og Nobuko. Vi var ikke de eneste som var på vei til Matsuri nei!
Da vi kom frem til Kyoto var det stappfullt! Vi gikk jo nesten i kø hele tida. Men jeg må si at hele moroa er nesten det å gå og se på alle de andre folka som er tilstedet. Det var mange flotte yukataer å se også, men jeg tok ikke så mange bilder for det var så varmt og slitsomt å dra frem kameraet hele tida.
Nobuko, meg og Vladda
og en gang til. Vi var passelig klamme og svette her, for det var vel sikkert 30C selv om det var mørkt. Og med så mang folk rundt oss ble det jo bare enda varmere.

I dag har jeg bare pakket og vært på skolen for å ha lunsj med vennene mine en siste gang før jeg reiser.
Vi tok såklart et gruppebilde, og siden jeg skulle dra måtte jeg være midtpunkt. Det var nokså mange inne i kantina som stirret ut på oss der vi sto. I tillegg var jenta som tok bilde for oss så treig at jeg holdt på å falle ned. Kommer til å savne denne gjengen noe utrolig!

og det var vel det.
Jeg har hatt det utrolig fint, fått så utrolig mange fine venner og hatt så mange opplevelser at det føles litt ut som om jeg har levd to liv allerede bare på dette ene året. Får håpe moroa fortsetter når jeg kommer hjem igjen.

Vi sees i Norge!

Ingen kommentarer: