fredag 8. juni 2012

Sommerferie

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra yakiniku og har magen full av kjøtt kjøtt og mere kjøtt. Utrolig hvor mye det går an å spise! Det er sommerferie her nå, og nå skjer alt og ingenting på en gang, noe som er litt rart. Siden jeg ikke har skole er formiddagen nokså stille og brukes mest til å studere litt og til å tenke ut hva man skal finne på senere. Kveldene er stort sett fullstappet. Det har vært over en uke med avskjedsfester til forskjellige folk og andre små sammenkomster før folk skulle dra. Nå tror jeg de fleste har dratt, men det er likevel mye som gjenstår på lista over ting jeg vil gjøre før jeg drar hjem.

Jeg kommer til å savne stedet jeg bor så utrolig mye. Jeg elsker huset her, og stedet det ligger. Nå har det blitt tid for risdyrking så rismarkene utenfor her er lagt i vann. Dermed har vi fått selskap av tusenmillioner frosker. Det er litt av et kor når de kvekker i sammen med alle gresshoppene om kvelden.

Hver morgen ser vi de gamle folka stå ute i vannet med solhatt og støvler. Jeg liker at de dyrker opp ALL jorda som er her mellom husene. Vi har en 1x1 meter "søledam" mellom to veier som krysser rett ved huset mitt, og selv den er det plantet ris i.
Her er rismarka ved huset mitt. Jeg elsker den! Det er så koselig å sykle forbi her hver dag.
Mer av marka ved huset mitt. Veien her går ned til en skole. Det er skikkelig koselig, og noe skummelt, å sykler gjennom her om natta, for det er jo ikke noe lys eller noen ting. Samtidig ville det vært litt kjipt å falle ut i grøfta her midt på natta.  I enden av denne veien går det nemlig en mindre vei brått til venstre, og rett fram er det bare mer jorde.
Her er skolen. Jeg tror japanske barne- og ungdomsskoler må være noe av de styggeste bygningene i verden (japan). Den ser helt forlatt ut til enhver tid. Japanske kontor ser ofte også slik ut. Veggene er bare ren betong som ser skitten og gammel ut, og skap og annen innredning ser ut som de minst er 50 år gamle. Det overrasker meg alltid, for resten av japan er så moderne og finpusset som bare det.

og her er et random bilde av en skilpadde som jeg tilfeldigvis så i en park her om dagen. Jeg blir fremdeles litt overrasket over at de har skilpadder og aper i japan. For jeg føler det er så eksotisk.
Ellers er det sommer nå og fult av innsekter. Heldigvis liker ikke myggen blodet mitt så mye ser det ut til, så jeg har relativt få bitt sammenlignet med en del andre her. Har sett en kakerlakk så langt, men det var ikke i huset mitt heldigvis, men det er kanskje siden det er så stort her at de klarer å gjemme seg ordentlig. Jeg har funnet ut at jeg er mer redd for edderkopper enn kakerlakker, til tross for at kakerlakker er mye større. Ikke at jeg liker dem heller da men..

På søndag blir det forhåpentligvis endelig en tur til stranda, og da skal jeg prøve ut den japanske bikinien min som har så mye innlegg i seg at selv jeg får store pupper i den. fantastisk

Ingen kommentarer: