fredag 2. mars 2012

På flyttefot igjen

Så etter å ha bodd i SH4 i ca 2 måneder fant jeg atter en gang ut at det kanskje var greit å flytte på seg igjen. Det var en nokså spontan avgjørelse som ble iverksatt iløpet av bare en ukes tid. Nå tror jeg jeg bor det fineste stedet jeg har bodd så langt i Japan! Jeg deler et hus med to andre venninner. Det er et skikkelig fint japansk hus, med tatami-matter og alt. Husleia mi ble også ca halvert til tross for at jeg nå bor i et stort og fint hus. Jeg skulle gjerne vist bilder bra hele huset, men siden vi ennå ikke har kommet oss helt inn etter flyttingen så ser andre etasje helt bomba ut! I andre etasje er det to soverom og et rom som strekker seg mellom de to som vi bruker som skap. Vi har ikke noe sted å henge opp klærne ennå, så de ligger og flyter med koffertene våre der inne. Første etasje er noen lunde ryddig så langt, så det har jeg fått tatt bilder av!


Her har vi gangen. Det er sånne fine skyvedører overalt i huset.


Man kommer rett inn til kjøkkenet. Det ser vel ikke så spesielt fint ut akkurat, men det er stort, og det er viktig!

Både jeg og Vladda har drevet med keramikk forrige semester og det ble veldig praktisk nå som vi trengte kopper og kar.

Badet er også stort og fint, og nå har vi badekar! yey! varmtvannet kom også relativt fort til min store overraskelse. Som alltid utrolig vanskelig å ta bilder inne i små rom da..


Jeg elsker elsker elsker denne stua! Den er så koselig og fin! Her har vi besøk av to venner. Det er jo helt fantastisk å ha plass til besøk!

Møblene her fulgte med huset, så vi har TV og kotatsu og alt! For de som ikke vet hva en Kotatsu er så er det dette bordet med teppe på. Det har varmekabler under seg så man legge teppet over føttene og sitter der og koser seg ihjel. Verdens beste oppfinnelse, og det er utrolig rart at vi ikke har slikt i kalde Norge.

Ettersom soverommet i andre etasje er så overfylt sov jeg i natt sammen med Vladda nede i den andre halvdelen av stua. Vi har altså godt med plass!

 Nå bor jeg altså i et så japansk hus at japanerne mener det er som å besøke bestemor når de kommer inn hit. Og det må jeg si at jeg liker veldig godt! Møblene og seng og alt fulgte med og det er jeg veldig glad for. Jeg sleit jo som bare det med å bli kvitt senga mi fra den forrige leiligheten, så er utrolig glad for at jeg ikke måtte kjøpe en ny en. Ellers er det travelt med studier. Det merkes at jeg nå er i det høyeste nivået her på skolen for vi har jo så mye lekser at det er helt utrolig. I tillegg til at lærerene (som jeg elsker) heletida sier "dette går jo så greit, dere kan så mye alt" mens de gir oss ark med over hundre ord vi skal lære iløpet av noen få dager, uten noen oversettelse eller noenting, for det klarer vi jo selv nå... Så før jeg kan begynne å pugge ordene jeg skal lære må jeg gjerne bruke minst en time bare på å slå dem opp. Mange av dem står jo ikke i de vanlige ordbøkene heller, så det er sykt mye tid som går med til ordpuggingen denne semesteret.

1 kommentar:

Anonym sa...

ooomg, for et fint hus! Det så kjempekoselig ut, skulle ønske jeg kunne komme på besøk :D

hilsen Heidi :D