torsdag 16. februar 2012

blablabla

Nå har skolen startet for fullt og jeg har litt blandede følelser over det. Nivå 7 er på en måte mye bedre enn nivå 6, men samtidig helt uendelig mye arbeid. Lekser innebærer f.eks å se en hel times dokumentar mens man svarer på spørsmål osv, noe som gjør at det fort tar godt over to timer å gjøre ferdig leksene i det ene faget. Snart må jeg i tillegg skrive en stil på minimum 2000 tegn på japansk. Så langt har jeg vel aldri skrevet noe på mer enn 500 tegn tror jeg. Så det blir en utfordring. Ellers er som sagt lærerne mine dette semesteret fantastisk. Jeg er ikke redd for å prate i klassen i år ettersom jeg ikke får kalde stive blikk hver gang jeg gjør en feil slik som forrige semester.


Ellers så var det jo valentinsdag her om dagen. I japan fungerer dette litt annerledes enn i Norge. Her skal nemlig jentene gi sjokolade til guttene, og aller helst skal den være hjemmelaget. Jentene får ingenting, men på White day (akkurat en måned senere) må guttene gi tilbake til alle jentene de fikk sjokolade av. Man kan både gi til den man liker eller til venner, så etter litt kalkulering over alle guttevennene mine fant jeg ut at jeg ikke gadd å bruke kvelden min på å lage sjokolade til så mange folk. Derimot var jeg heldig og fikk smake av de andre jentene som faktisk lagde! Og på selve valentinsdagen fikk jeg vennesjokolade fra en god del jenter, så det var jo en flott dag.

Videre har jeg slått et medlem av den japanske mafiaen i ansiktet, og overlevd. Det er jo et flott minne jeg skal ta med meg og fortelle til mine barnebarn når jeg blir gammel! Livet er helt klart ikke kjedelig her borte. Og nå som mamma trolig allerede er bekymret for sin lille datter kan jeg vel legge ved at jeg sykler uten hjelm, og lykta på sykkelen min har gått i stykker og refleksen bakpå har falt av og jeg sykler midt i veien om natta ned verdens skumleste bakke når jeg drar til stasjonen, og bremsene mine synger på siste verset!! Joda, her leker vi med døden daglig, men det er god trening da! Jeg burde virkelig filme den bakken ned mot stasjonen, for den er helt grusomt utrygg.

Dessverre har jeg helt glemt å ta bilder i det siste, men jeg skal prøve å skjerpe meg.

3 kommentarer:

Patrick sa...

Ja, å sykle ned den bakken med et kamera i hånda høres ut som en fantastisk idé. :p

jenjai sa...

Haha, jeg liker den forrige kommentaren (til Patrick), fordi jeg tenkte også på hvorfor du vil legge til å filme ned denne utrygge bakken på din utrygge sykkel! :D
Vær nå forsiktig da ^^

mamma sa...

jeg er mye mer bekymret for at du legger deg ut med kriminelle enn at du sykler uten hjelm, med jeg vet ikke om jeg gleder meg til å mate deg og hjelpe deg på do når du kommer hjem med hjerneskade vennen min