onsdag 11. januar 2012

Nyttårsfeiring i Kanazawa

Til nyttår fikk jeg bli med min japanske familie til bestemor i Kanazawa!
den 30. dro jeg til familien Teranishi og ble over der en natt. Neste morgen dro vi ivei i bil.


Her sitter vi klare for turen



Mor og Far. De er så søte!



PÅ veien fikk jeg se snø! Det er første gang jeg ser snø her i japan. Og pluttselig fikk jeg faktisk litt vinterstemning. Ellers føles det jo ut som om det er oktober i Kansaiområdet så det var fint å få sett litt snø.


Tatt fra bilvinuet.


Underveis stoppet vi på flere rasteplasser. De var en god del større en de små rasteplassene vi har langs veien i Norge! Her var det vel plass til om lag tusen biler på parkeringsplassen... På det ene stedet vi stoppet var det en fin liten spasertur man kunne gå for å strekke på beina. Det var ved havet så jeg løp selfølgelig ivei for å hente kameraet mitt som jeg hadde glemt igjen i bilen..

Her er meg og lillebror


Det var skikkelig fine fjell å se på!


Jeg synes fjellene ser annerledes ut her enn i Norge. Fortsatt veldig pene



Og så begynte solnedgangen. Det var utrolig fint.


Her er den siste solnedgangen i 2011. Så så vi ikke sola igjen før 2012!

Da vi kom frem til bestemors hus var det seint og veldig kaldt! Hun bodde i et gammelt superfint japansk hus! Med tatamimatter og skyvedører og alt som hører med.
Her har vi gjesterommet og bak de første skyvedørene er rommet hvor de hyller forfedrene sine. Det rommet var så pent! Bare se på treskjæringene i skilleveggen!
Her er, hva det nå enn er jeg skal kalle det, til forfedrene. Det ligner vel mest på et veldig fancy skap. Der inne var det røkelse og lys, og de hadde lagt inn mat iform av Mikan (klementin-lignende frukt) og mochi (seig riskake)

Og her var det mesre mat til forfedrene.


Så ble det nyttårsaften og da må man spise nudler før kl 12. Så vi spiste en stor posjon nudler selv om jeg strengt tatt var veldig mett etter masse annen mat til middag.




og her har vi det vi så på på tv den kvelden... japanere og rumpehumor altså!


okda, så var det litt morsomt...


Og mere menn i jenteklær og truser!

Her er frokosten 1. januar!



1. januar går man i tempelet. Det var logisk nok kø når alle skal dra på samme dag





Resten av failien ville sjekke hvor godt hell de får med seg i år. Jeg har alt fått beskjed om at jeg får det beste hellet som er mulig da jeg kjøpte en sånn lapp i sommer, så jeg håper den varer til neste sommer jeg.


Etter tempelturen dro vi til en hage. Det er visstnok mye finere her når det er mer snø da, men jaja.


Vi så disse koselige folkene stå og spa snø fra veien.





Mere fjell


Disse blomstene her er overalt. De blomstrer om vinteren og forvirrer meg jo totalt med tanke på hvilken årstid det er. Ser jo ut som sommer!



Vi hadde yakiniku (koreansk BBQ) en dag også. Gud a meg så mye kjøtt jeg spiste! Elsker yakiniku!!


Etterfulgt av haugevis av godteri


Storesøster og meg


Og så ble det et lite gruppebilde til slutt. Her har vi søskenbarna til vertssøsknene mine, bestemor, lillebror, storesøster og meg.


Så dro vi hjem til Teranishi og jeg ble der i noen dager før jeg dro tilbake til SH4. Jeg trodde kanskje det skulle bli kjedelig i ferien siden jeg har en hel måned med fri men egentlig ikke lagt så veldig mange planer, men jeg har likevel endt opp med så sykt mye gøy å gjøre! Det var deilig å få bo hos vertsfamilien min igjen, de er jo verdens hyggeligste familie.


Nå er jeg i Korea og koser meg. Men det får jeg blogge om seinere! Skal være her en ukes tid før jeg drar tilbake til Osaka. Så langt trives jeg supergodt!

Godt nyttår!!