torsdag 24. november 2011

Skal det være en tretimers lunsj?

På onsdag hadde jeg fri siden det var en eller annen helligdag. Japan har så mange rare helligdager hvor vi får fri fra skolen, og det er jo supert. Så i den anledning fikk jeg dratt til min tidligere sjef fra KTV og spist en fantastisk lunsj!

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/392946_10150967642065494_673985493_21835662_493032995_n.jpg
Her har vi det jeg trodde var lunsjen, men det var jo bare halve forretten.

Etter dette fikk vi verdens beste kamskjell og blekksprut (som er godt!!) i en slags sitrussaus. Herregud så godt det var! jeg spiste vel nesten halve fatet alene fordi det var så godt! Så kom det diverse stekt kjøtt, noen salater, og til slutt to gigantiske fat med nydelig spaghetti! I alt satt vi der i ca 3 timer og bare spiste og spiste. Var mett til langt på natt til tross for at dette var lunsj.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/381178_10150967642210494_673985493_21835664_1430397384_n.jpg
Her har vi gjengen. All vi jentene har vært med på TV-programmet Nijiiro jean. I bakgrunnen er Akiko, presidenten av selskapet som lager programmet. Verdens mest gjestmilde og hyggelige dame!


Jeg må si jeg beundrer Akiko veldig. Hun er slik en travel dame, men likevel har hun så mye overskudd og klarer alltid å finne tid til venner. Jenta ved siden av meg i bildet bor hos henne nå mens hun er i Japan og gjør en slags form for internship hos firmaet til Akiko. Lisa, til høyre, har også bodd hos Akiko tidligere og også jobbet for henne i et og et halvt års tid. Jeg har nå fått tilbudet selv, men jeg vet ikke om jeg hadde klart å jobbe i et så travelt firma. Japanere er jo kjent for å jobbe seg selv til døde, og jeg som er norsk og vant til mye fritid og at arbeidsdagen aldri går over 8 timer uten at du får haugevis av tillegg i lønna hadde nok ikke takler så godt å jobbe så mye som de gjør her i Japan. Men det er hyggelig å vite at man har muligheten. Det hadde selvfølgelig vært spennende med tanke på hvor mange land de besøker når de lager programmene sine. Akiko sa at hun drar til ca 60 forskjellige byer på ett år. Ikke alle er i forskjellige land selvfølgelig, men jeg tror de snart har vært over hele verden..


Ellers har det blitt utrolig kaldt her nå. Ikke i forhold til norge selvfølgelig, men jeg synes alltid at jeg fryser så mye mer her i Japan. Trolig fordi man aldri får en skikkelig pause fra kulda. Det er jo iskaldt inne i leiligheten min, så jeg sitter godt påkledd og heller i meg varm te for harde livet! Jeg har nesten glemt at det er høst nå også, siden japanerne feier opp alt løvet som faller, så det føles ikke som høst. Men på lørdag skal jeg heldigvis en tur ut for å se på høstløvet, og det gleder jeg meg til.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/302035_10150967642310494_673985493_21835665_1978987448_n.jpg
Og i japan er det jo jul med en gang halloween er ferdig så juletrærne og julepynten har alt vært ute i noen uker nå


I dag gikk det opp for meg at det bare er tre uker igjen av semesteret. Dette semesteret har gått så sykt fort at jeg nesten blir litt skremt. Det er så mye å gjøre, og det skjer så mye her så tiden bare flyr av sted. Jeg føler at døgnet ikke har nok timer, for jeg vil ut og leke enda mer! Kalenderen min er fullbooket til enhver tid og jeg elsker det!

Jeg har også begynt å vurdere om jeg skal ta keramikk en tredje og siste gang før jeg drar hjem neste semester. Jeg er jo litt lei av å lage små skåler, ettersom jeg ikke får til så mye annet, men det er så morsomt å dekorere dem! Jeg merket også dette semesteret at jeg var veldig lat forrige semester. Vi lærte å gjøre en god del ting som jeg aldri gadd å prøve ut, så jeg har hatt mye nytt å prøve ut dette semesteret.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/374668_10150967641900494_673985493_21835660_1034676895_n.jpg
Her har vi en liten del av alt jeg har laget så langt. Vil umulig klare å få med meg alt sammen hjem..



 Og nå som det er vinter er det så deilig å sitte på keramikken hvor sola steiker inn gjennom vinduet om morran. Det er vel det eneste ordentlig varme rommet i hele japan føler jeg. Også er jo læreren vår verdens snilleste fyr, som snakker en herlig blanding av japansk og engelsk. Man klarer nesten ikke høre hva som er japansk og hva som er engelsk når man forstår begge deler. Eneste nedturen er at dette faget krever at man er der 8 timer i uka, mens alle de andre fagene krever vel noe slikt som 3 timer i uka..


Jaja, til tross for kulda har jeg hatt et til besøk av en kakerlakk, som endte med døden (for den naturligvis), og mygg fløy rundt på rommet mitt for bare noen dager siden. Kanskje er det bare jeg som føler at jeg fryser ihjel her?

1 kommentar:

mamma sa...

Så fint at du har det bra. Jeg er i Victoria Falls og her er det varmt og godt. Gleder meg til å se bilder av høstløv.