torsdag 11. september 2008

4. skoledag


Mmmmm kake <3


Jeg har så langt klart å holde meg værende i den klassen jeg er i. En god del folk har byttet klasse så klassen er mye mindre nå, og dermed også en del bedre. Nå får faktisk læreren øye på oss som sitter der som spørsmålstegn. Jeg føler jeg forstår bittelitt mer nå, men det er fortsatt utrolig vanskelig.

Jeg har også begynt å få meg venner i klassen, og det er veldig flott. Jeg har blitt kjent med noen japanere og det er helt utrolig deilig. Endelig noen som jeg forstår hva sier! To stykker går i klassen min, Erika og Miki, og en kjenner jeg via mine koreanske venner. Hun heter Mana.
Her er det som sagt mest koreanere, og de snakker ikke så mye engelsk... Pga dette har jeg fått en merkelig følelse av å beherske japansk utrolig godt, selv om jeg egentlig bare slenger ut en hau av japanske ord som de på en mirakuløs måte klarer å forstå. Det er et virvarr av ord, feil gramatikk, og blanding av høflig og ikke høflig form. Helt forferdelig. Men når jeg snakker japansk blir jeg faktisk forstått, i motsetning til når jeg snakker engelsk. Derfor får jeg følelsen av å kunne japansk like godt som engelsk XD sære greier.
Men ja, det er flott å kunne forstår hva folk sier :)





Her er meg og Miki på vei tilbake fra helsesjekken som vi var på i dag.
Jeg er glad jeg ikke tok helsesjekken i Norge, ettersom at her var det tydeligvis et godt opplegg for det hele. Det var en egen avdeling på sykehuset for denne sjekken og vi gikk fra stasjon til stasjon.

Og apropo helse, jeg tror jeg er blitt skikkelig allergisk mot lufta her. Jeg syntes det var rart at hosten min aldri ble borte etter at jeg var syk, men nå har jeg også begynt å nyse noe helt sykt mye. Øynene mine har klødd en del de siste dagene, men jeg tenkte det kun var pga airconditionen. Håper nå virkelig at det går over.

Vi har forresten fortsatt en del kakerlakker her også. Er ennå ikke sikker på hvor de kommer fra, men heldigvis er de små, da.

4 kommentarer:

mamma sa...

Hei igjen - det er jo morsomt når ei norsk jente sier at det er deilig endlig å bli forstått - på japansk! det var fint å se deg i går - jeg skal skaffe kamera - kanskje neste uke. :))

Anonym sa...

Leste alle innleggene etterhverandre så blir kommentar fra alle.

Høres kjempe rart, men kult ut! Bra du liker deg bedre, men sykt ekkelt med kakkerlakkene :S

Kom hjem!

.;*Miina*;. sa...

Mamma: sånn går det når man havner et sted uten noe særlig andre folk fra europa :p


Smiph:
jepp, det er akkurat slikt det er XD rart, men kult, og en smule ekkelt. Beijing i et nøtteskall. Nesten.

Jeg kommer hjem! om en stund XD

Anna sa...

Ikke reneste lufta i Beijing. Haha. Men bra at du begynner å like deg bedre der og har fått mange venner :D!!